Om succesvol te zijn, is het voor elke organisatie nuttig om
goed inzicht te hebben in de interne organisatie en er achter te komen hoe men
nog efficiënter en effectiever kan werken. Aan de hand van het 7S-model kan dit
inzicht worden verkregen. (scienceprogress, z.j)
De 7 elementen zijn onder te verdelen in harde en zachte
elementen.
Harde elementen:- Strategy – aan de hand van missie en visie wordt duidelijk welke doelstellingen een organisatie heeft.
- Structure – hoe is de organisatie opgebouwd en welke hiërarchische lagen zijn er.
- Systems – alle formele en informele werkwijzen, procedures en communicatiestromen.
Zachte elementen:
- Style – het gaat hier om leiderschap- en managementstijlen.
- Shared values – de normen en waarden en andere vormen van ethiek binnen een organisatie, waarbij visie, bedrijfscultuur en identiteit centraal staan.
- Skills – het gaat hier om zowel de vaardigheden van de organisatie als die van de medewerkers.
- Staff – het gaat hier om de medewerkers, hun competenties en hun taakomschrijvingen. (7-Smodel, wikipedia)
Agrifarm heeft ook als missie om duurzaam waarde voor hun leden te bieden. Door middel van duurzame concepten wordt er een optimaal resultaat behaald. Daarnaast door vergroting van de waarde van het bedrijf en door versterking van de marktpositie en een rendabele groei, komt het resultaat via winstuitkering eer terug bij onze leden.
Daarnaast bied Agrifirm meer dan alleen producten. Er wordt geïnvesteerd
in kennisontwikkeling en innovatiekracht. Die kennis van de markt, producten en
het agrarische bedrijf wordt vertaalt in concrete diensten. Hierdoor wordt er
een optimaal bijgedragen aan het succesvol houden van gewassen en het houden
van dieren. (Agrifirm, 2011)
2. Strategie Agrifirm
wil een schakel zijn in het succes van klanten en partners en duurzame waarde creëren
voor haar leden. Hierdoor ligt de focus de komende jaren op groei en focus,
nationaal en internationaal.
·
One Firm
Een grote onderneming vraagt om een bedrijfsstructuur waarmee we
dicht bij de klant kunnen blijven. Daarom heeft Agrifirm ervoor gekozen haar
activiteiten onder te brengen in zelfstandige dochterondernemingen. Maar om
succesvol te zijn en de voordelen van een grote organisatie te benutten is het
belangrijk dat we onze kennis bundelen en samenwerken. Daarom werken we aan een
sterk One Firm Agrifirm met volop samenwerking tussen de bedrijven.
·
Samenwerking
De sleutel tot succes is niet alleen samenwerking binnen de Agrifirm Group,
maar ook samenwerking met klanten en binnen partnerships. Vanuit de Agrifirm
Group en vanuit de zelfstandige dochterondernemingen wordt bewust gezocht naar
samenwerkingsverbanden die Agrifirm sterker maken en bijdragen aan het behalen
van de doelstellingen.
·
Innovatie
Innovatie is een belangrijke voorwaarde voor vooruitgang.
Vernieuwing is de basis voor het bestaansrecht van agrarische ondernemers,
Agrifirm kan en wil hierbij een belangrijke rol spelen. Research &
Development heeft dan ook een centrale plek binnen onze organisatie, om nu én
in de toekomst duurzame, resultaatgerichte innovaties te brengen.
· Groei in omzet en resultaat Door nationale en internationale groei blijft Agrifirm een gezonde, sterke organisatie. Groei maakt zorgt
voor een aantrekkelijk bedrijf voor goed opgeleide en gemotiveerde
professionals die zorgen voor resultaat en deskundig advies binnen Agrifirm en
bij haar klanten. Groei zorgt ook voor kostenbesparingen en inkoopvoordelen. (Agrifirm, 2011)
Leden maken de coöperatie. De coöperatie functioneert voor en door
de leden. De coöperatie is als volgt ingedeeld
-
Bestuur Het bestuur van de coöperatie bestaat uit boeren en tuinders en externe
leden. Samen zorgen zij voor controle van de coöperatie. Daarnaast
fungeert het bestuur ook als raad van commissarissen van de onderneming waarin
alle activiteiten zijn ondergebracht en waarvan de coöperatie de enige
aandeelhouder is.
- Ledenraad De
gekozen districtsbestuurders van de 28 districtsbesturen vormen samen de
ledenraad, het hoogste orgaan van de coöperatie. Deze raad heeft
belangrijke bevoegdheden op het vlak van investeringen, onroerend goed,
samenwerkingsverbanden en goedkeuring van de jaarrekening. De ledenraad
komt een aantal maal per jaar bijeen, maar wordt ook tussentijds
geïnformeerd
Sectorraden
Elke agrarische sector heeft te maken met eigen specifieke aspecten die binnen Agrifirm en daarbuiten goed geregeld moeten zijn. Daarom zijn er sectorraden ingesteld die als klankbord dienen voor de directie van Agrifirm. Er zijn sectorraden in de rundveehouderij, de varkenshouderij, de pluimveehouderijtakken en de akker- en tuinbouw.
De Jongerenraad bestaat uit enthousiaste, jonge, agrarische ondernemers tussen de 18 en
35 jaar oud uit alle districten van de coöperatie. Ze komen een aantal keer per jaar bij
elkaar tijdens reguliere vergaderingen en organiseren een dagexcursie en een
jongerendag. De Jongerenraad heeft een belangrijke klankbordfunctie voor het bestuur en
de directie van Agrifirm, die vragen over belangrijke onderwerpen een frisse blik en
mening. Jonge, agrarisch ondernemers dragen zo zelf bij aan ontwikkelingen die voor
hun toekomst belangrijk zijn. (Agrifirm, 2012)
4. Systeem
De klanten van Agrifirm kunnen telefonisch en elektronisch hun bestellingen doorgeven. Hierdoor worden de klanten snel geholpen. Agrifirm is opgedeeld in twee onderdelen namelijk AGrifirm feed en Agrifirm plant. Agrifirm plant houdt zich voornamelijk bezig met het telen van verschillende gewassen en de oogst daarvan. Agrifirm feed houdt zich voornamelijk bezig met het voeden van dieren. Door een direct contact met de afnemers wordt een goed rantsoen opgesteld. (Agrifirm, 2012)
5. Managementstijl De leden hebben samen met het bestuur en de directie een sterke samenwerking. Er zijn weinig hiërarchische verschillen waardoor er op een niveau gewerkt en gecommuniceerd kan worden. Hierdoor kan een goed resultaat worden behaalt en problemen snel worden opgelost.(Agrifirm, 2012)
6. Personeel
Het personeel is belangrijk voor Agrifirm. Daarom investeert Agrifirm in haar medewerkers. Door het bieden uitstekende primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden, maar ook door te investeren in opleiding en training voor haar personeel. Dat is ook belangrijk om samen met de klant tot oplossingen te komen. Daarnaast bied Agrifirm de mogelijkheid om door te stromen.(Agrifirm, 2012)
7. Sleutelvaardigheden
Agrifirm wil de sleutel in succes blijven zowel in Nederland als in het buitenland. Met bijna 18.000 leden, ongeveer 3000 werknemers, 16 dochterondernemingen, actief in 10 landen, in Europa en China en een omzet van € 2 miljard. Daarom wil Agrifirm haar imago en marktpositie versterken om voorop te lopen in kennis en advisering.(Agrifirm, 2012)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten